Kamis, 19 November 2015

Remedy Asli Untuk Sembelit - A Petua Berguna

Remedy Asli Untuk Sembelit - A Petua Berguna

Sembelit adalah lebih biasa untuk wanita lebih 65 tahun dan juga cenderung untuk berlaku selepas pembedahan, semasa mengandung dan selepas bersalin dan dengan beberapa ubat-ubatan seperti ubat penahan sakit dan keadaan seperti multiple sclerosis.

Adakah terdapat penawar semula jadi untuk sembelit?

Terdapat beberapa, sebenarnya. Sesetengah daripada mereka adalah sudah biasa kepada anda dan orang lain mungkin baru dan tidak pernah di dengari. Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut mengenai ini.

Serat. Diet serat yang rendah boleh menyebabkan kesukaran untuk membuang air besar. Menambah serat untuk diet harian anda mencegah kembung dan pengumpulan gas. Makanan serat tinggi termasuk buah-buahan, sayur-sayuran dan bijirin penuh. Terdapat juga makanan tambahan serat boleh didapati dengan cadangan daripada ahli farmasi atau doktor anda.

Cecair juga penawar semula jadi untuk sembelit kerana ia membantu menjadikan usus lebih lembut dan lebih mudah untuk lulus. Kurangkan pengambilan dehydrating cecair seperti minuman beralkohol, kopi dan minuman ringan.

Julap perangsang. Ini juga dikenali sebagai julap herba atau teh dieter. Sebahagian daripada bahan-bahan herba teh ini, seperti Senna, boleh diterima over-the-kaunter rawatan bagi masalah usus. Ia bertujuan untuk rawatan jangka pendek sahaja dan tidak boleh digunakan untuk lebih lama dari seminggu melainkan jika ditetapkan.

Penggunaan yang berpanjangan boleh menyebabkan ketidakupayaan usus untuk bergerak sendiri yang boleh membawa kepada kelemahan otot, kerosakan buah pinggang dan ritma jantung yang tidak teratur.

Anda juga boleh cuba minuman probiotik. Tidak ada ubat yang lebih semula jadi untuk sembelit daripada organisma mikrob hidup yang terdapat di dalam saluran pencernaan dipanggil probiotik. Mereka menghalang pertumbuhan bakteria berbahaya dan meningkatkan fungsi imun badan.

Mereka juga mengukuhkan halangan pelindung saluran penghadaman dan membantu dalam menghasilkan vitamin K. Minuman dengan makanan tambahan probiotik diketahui melegakan gejala-gejala sembelit.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar