Kamis, 19 November 2015

Bagaimana Merawat Sembelit

Bagaimana Merawat Sembelit

Sembelit tidak unik kepada mana-mana segmen masyarakat yang tertentu, umur atau budaya. Ia adalah penyakit biasa tetapi sesetengah orang lebih mudah daripada yang lain. Walaupun biasanya tidak membawa maut, ia adalah tanda bahawa sesuatu yang serba salah di dalam badan. Berbanding dengan penyakit lain, pesakit sering tidak mengakui mengalami gejala yang berkaitan dengan penyakit itu. Individu yang menghidap keadaan menderita bersendirian atau tanpa nama, tidak mengetahui yang mendekati mengenai apa-apa keadaan yang tidak selesa. Pesakit tidak lagi perlu bimbang mengenai cara untuk merawat sembelit memandangkan terdapat pelbagai ubat sembelit yang terdapat di pasaran hari ini.

Sembelit dibezakan dengan tidak membuang air besar dengan cara yang biasa. Biasanya, orang yang sihat mempunyai air besar sekurang-kurangnya sekali setiap dua hingga tiga hari. Mana-mana dan orang kurang dianggap sembelit. Mengalami keadaan ini juga ditakrifkan dengan melepaskan kecil, najis yang keras, membuat pengalaman yang lebih sukar. Menurut kajian, ini adalah disebabkan oleh kekurangan cecair dalam badan. Cecair yang diserap semula ke dalam badan, menyebabkan najis menjadi keras.

Tidak mendapat air yang secukupnya ke dalam tubuh dan gaya hidup yang tidak sihat adalah beberapa sebab-sebab untuk mendapatkan sembelit. Dengan mendapat sembelit, proses pencernaan adalah perlahan. Air diserap semula oleh badan, yang meninggalkan najis menjadi kering dan keras. Membuang buangan daripada badan menjadi pedih. Sebagai individu cuba untuk mengelakkan mengalami proses yang menyakitkan, sisa yang tidak mendapat turut menafikan akhirnya membebaskan toksin ke dalam aliran darah. Kehadiran toksin dalam darah orang itu boleh menyebabkan pelbagai penyakit termasuk apendiks, katarak dan juga kanser. Sembelit mungkin tidak membawa maut dalam dirinya, tetapi ia digunakan sebagai gejala untuk penyakit-penyakit merbahaya. Sembelit kronik dikenal pasti sebagai mempunyai sembelit untuk sekurang-kurangnya 3 bulan. Hilang selera makan adalah tanda seperti gangguan yang serius.

Dalam usaha untuk merawat sembelit, perubahan gaya hidup perlu. Perubahan ini adalah kecil dan murah yang boleh dengan mudah dimasukkan. Sembelit adalah isyarat kekurangan cecair dalam badan, adalah penting untuk minum air yang mungkin. Sekurang-kurangnya 8 gelas sehari diperlukan. Air dan jus buah-buahan adalah pilihan yang baik dan mengelakkan susu sebanyak mungkin. Buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan yang tinggi serat juga membantu dalam Dengan langkah-langkah mudah ia tidak lagi menjadi persoalan tentang bagaimana untuk merawat sembelit tetapi hanya satu perkara yang apabila seseorang mula perubahan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar